#10425: "Excuse perdue lors de la dernière levée"
Vad handlar denna rapport om?
Vad hände? Välj från alternativen nedan
Vad hände? Välj från alternativen nedan
Vänligen kontrollera om det redan finns en rapport om samma ämne
Om detta stämmer, RÖSTA på denna rapport. Rapporterna med flest röster har PRIORITET!
| # | Status | Votes | Game | Type | Title | Last update |
|---|
Detaljerad beskrivning
-
• Var vänlig klipp och klistra in felmeddelandet du ser på skärmen, om något.
Si L'excuse est jouée à la dernière levée, elle devient propriété du joueur qui remporte cette levée.
-
• Varsågod och förklara vad du ville göra, vad du gjorde och vad som hände
Oui. coup 373
• Vad har du för webbläsare?
Mozilla v5
-
• Var vänlig kopiera/klistra in texten på engelska istället för ditt eget språk. If you have a screenshot of this bug (good practice), you can use a picture hosting service of your choice (snipboard.io for example) to upload it and copy/paste the link here. Är denna text tillgänglig i översättningssystemet? I så fall, var det mer än 24 timmar sedan den översattes?
Si L'excuse est jouée à la dernière levée, elle devient propriété du joueur qui remporte cette levée.
• Vad har du för webbläsare?
Mozilla v5
-
• Vänligen förklara ditt förslag exakt och koncist så att det är så enkelt som möjligt att förstå vad du menar.
Si L'excuse est jouée à la dernière levée, elle devient propriété du joueur qui remporte cette levée.
• Vad har du för webbläsare?
Mozilla v5
-
• Vad visades på skärmen när du blockerades (Blank skärm? Del av spelets användargränssnitt? Felmeddelande?)?
Si L'excuse est jouée à la dernière levée, elle devient propriété du joueur qui remporte cette levée.
• Vad har du för webbläsare?
Mozilla v5
-
• Vilken del av reglerna respekterades inte av BGA-adaptionen?
Si L'excuse est jouée à la dernière levée, elle devient propriété du joueur qui remporte cette levée.
-
• Är regelbrottet synligt i återuppspelning? Om ja, vilket nummer är det på draget?
Oui. coup 373
• Vad har du för webbläsare?
Mozilla v5
-
• Vilken spelhandling ville du göra?
Si L'excuse est jouée à la dernière levée, elle devient propriété du joueur qui remporte cette levée.
-
• Vad försöker du göra för att sätta igång denna spelmekaniken?
Oui. coup 373
-
• Vad hände när du försökte göra det här (felmeddelande, meddelande i spelstatusrad, ...)?
• Vad har du för webbläsare?
Mozilla v5
-
• På vilket steg i spelet kom felet (vad var den aktuella instruktionen från spelet)?
Si L'excuse est jouée à la dernière levée, elle devient propriété du joueur qui remporte cette levée.
-
• Vad hände när du försökte utföra en spelhandling (felmeddelande, meddelande i spelstatusrad, ...)?
Oui. coup 373
• Vad har du för webbläsare?
Mozilla v5
-
• Vänligen beskriv visningsproblemet. If you have a screenshot of this bug (good practice), you can use a picture hosting service of your choice (snipboard.io for example) to upload it and copy/paste the link here.
Si L'excuse est jouée à la dernière levée, elle devient propriété du joueur qui remporte cette levée.
• Vad har du för webbläsare?
Mozilla v5
-
• Var vänlig kopiera/klistra in texten på engelska istället för ditt eget språk. If you have a screenshot of this bug (good practice), you can use a picture hosting service of your choice (snipboard.io for example) to upload it and copy/paste the link here. Är denna text tillgänglig i översättningssystemet? I så fall, var det mer än 24 timmar sedan den översattes?
Si L'excuse est jouée à la dernière levée, elle devient propriété du joueur qui remporte cette levée.
• Vad har du för webbläsare?
Mozilla v5
-
• Vänligen förklara ditt förslag exakt och koncist så att det är så enkelt som möjligt att förstå vad du menar.
Si L'excuse est jouée à la dernière levée, elle devient propriété du joueur qui remporte cette levée.
• Vad har du för webbläsare?
Mozilla v5
Rapporthistorik
coup #373
terghal remporte le pli.
yofuu a joué l'Excuse au dernier pli. Elle est capturée par l'autre équipe.
Or terghal et yofuu sont dans la même équipe.
Merci pour ton retour.
Ton interprétation des règles est inexacte. On peut lire dans les règles de la FFT :
"Mais attention, l'Excuse ne doit pas être jouée à la dernière levée, sauf en cas de Chelem, sinon elle change de camp." -> www.fftarot.fr/assets/documents/R-RO201206.pdf
Et dans d'autres sources :
Wikipédia : "Si l'excuse venait à être jouée sur le dernier pli de la donne, elle change obligatoirement de camp." -> fr.wikipedia.org/wiki/Tarot_fran%C3%A7ais
Le site de Pagat (en anglais) donne plus de précisions : "(Note: this was the rule given by most books, at least until the 1990's, but the official rules of the Fédération Française de Tarot (FFT) are slightly different. They say that if the Excuse is played to the last trick it changes sides. So according to the FFT rule, if an opponent of the bidder plays the Excuse to the last trick, the declarer captures the Excuse even if he does not win the trick.) "
Donc si l'Excuse est jouée à la dernière levée, hors Chelem, l'Excuse est capturée par le camp adverse, peu importe qui remporte le pli.
Merci !
Tcheby
Lägg till något till denna rapport
- Ett annat spelbords-ID / drag-ID
- Löste F5 problemet?
- Uppträdde problemet flera gånger? Varje gång? Slumpmässigt?
- If you have a screenshot of this bug (good practice), you can use a picture hosting service of your choice (snipboard.io for example) to upload it and copy/paste the link here.
